Varför Lärare?

Jag tänkte skriva ett litet inlägg om varför jag vill bli lärare. Jag tycker det är intressant att höra om folks historia om varför dom jobbar med sina jobb. Lärare är ett ord med många kategorier, det jag främst siktar på är förskolelärare men har även börjat intressera mig för lågstadielärare.
När jag var 16 år och helt vilsen i livet så började på Nti som var helt fel för mig så jag hoppade av. Jag började istället med heltidspraktik. Jag hade praktik på ett hotell (vilket resulterade i att jag gick hotell och restaurang) efter det skulle jag praktisera 3 veckor på ett dagis, 3 veckor blev till 6 månader. Jag stormtrivdes där och jag älskade att se utvecklingen hos varje barn.
Efter att ha tagit studenten och jobbat som vikarie inom hemvård i 3 somrar och under ett år så började jag fundera på vad jag egentligen ville. Jag hade redan känt att restaurangyrket inte var något för mig. Och hemvården var inget ställe jag ville stanna på. Mina tankar gick tillbaka till tiden på dagiset.
Jag kände att jag vill hellre byta blöjor på barn än på gamla. Det var min första tanke. Men nu känner jag så starkt att jag vill vara med i början på livet hos en individ, jag vill se barnet utvecklas och bli en person.  Under mina 6 månader på dagiset fick jag vara med om så mycket utveckling hos varje barn. Och jag älskar det!
Jag har också börjat funderat på lågstadielärare för jag tycker det verkar så intressant och spännande att lära barn läsa och skriva. Att lära dom något de har nytta av hela livet.
Det är därför jag har valt ett yrke som lärare :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0