Om sanningen ska fram

Sanningen om Islam!
Nu har jag bestämt mig för att läsa Koranen. Eftersom min fästman är muslim så tycker jag det är intressant att veta mer om hans religion. Och kanske tillochmed ge en smäll på käften till dem som har fördomar. Jag fick låna Koranen av min svåger och bestämde mig för att publicera lite inlägg då och då om suror (kapitel) som jag tycker är intressanta och som jag vill dela min nya kunskap om. Jag har redan skummat lite och redan hittat en del som jag tänkte dela med mig av.
Jag kommer skriva exakta citat ur koranen och sedan skriva koranens förklaring till den delen i citatet som jag tycker är viktigast att förklara.
Enjoy your reading :D
Männen skall ha ansvar för och omsorg om kvinnorna med den styrka och de andra företräden som Gud gett dem, och i egenskap av kvinnornas försörjare. Rättfärdiga kvinnor förrättar ödmjukt sin andakt inför Gud och döljer för andra det som Gud har dolt. Om ni ser tecken på illvilja hos dem förmana dem då och varna dem och om detta inte hjälper håll er borta från deras nattläger och som sista utväg tillrättavisa dem handgripligen. Om de sedan visar sig medgörliga, sök då inte sak med dem. Gud är upphöjd, stor.

Förklaring: Profeten gav i sin sista predikan under " avskedvallfärden ", strax före sin död, orden att handgripliga tillrättavisningar inte fick tillgripas annat än om hustrun "öppet gjort sig skyldig till omoraliskt beteende" och att det då skulle ske " på sådant sätt att hon inte tillfogades smärta ". Handgriplig aga, om den alls kommer i fråga, bör utföras närmast som en symbolisk gest - t.ex. med en tandborste eller hopvikt huvudduk.

Min slutsats är att man alltså inte får orska sin fru någon smärta, det är alltså inte ok att slå eller misshandla sin fru enligt Islam.
enligt muslimska kontakter så är en tandborste tillochmed för mycket då den faktiskt kan ge smärta.
Men huvudsakligen,  Koranen säger att man inte får, vid något annat tillfälle än "omoraliskt beteende öppet" aga sin fru, och om det skulle gå så långt så får man i vilket fall som helst inte orsaka dem någon smärta. Gör man det så har man syndat.

Kommentarer
Postat av: Annica

You go girl ;)

2011-11-15 @ 10:01:08
Postat av: Anonym

A men snälla...

2012-02-22 @ 11:24:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0