Hunduppfostran

Heeej!

anledningen till att jag ville göra ett blogginlägg är för mina nya tips från min kära vän Linda gällande hunduppfostran.
Jag har varit väldigt hård med Louise i hennes uppfostran, jag vill att hon ska veta vem det är som bestämmer, lyda mig och kunna de saker som hundar ska kunna.
jag måste säga att jag har lyckats jäävligt bra med henne, får ofta beröm för vilken pli jag har på henne.
och det känns extra bra att jag har det när jag fick höra från min moster som sett på ett hundprogram att DP´s är svår dresserade hundar. då om nån gång, blir jag väldigt nöjd över hur bra jag har lyckats med Louise.

det jag varit lite lat med och inte lyckats med är promenaderna, hon drar  i kopplet och får tokspel när hon ser andra hundar.  det här med att hon drar i kopplet har jag faktiskt försökt få bort, men hon är en envis liten hund, tyvärr (för henne) är jag en envis hundägare.
Idag har linda visat mig ett knep som man kan använda sig av för att lära bort det där med att dra och den gången vi var ute så funkade det. Det sättet är att linda kopplet runt magen på henne, så att när hon drar så dras det om lite runt magen på henne, ett känsligt ställe. jag har provat det mesta för att få henne att sluta dra men de har inte funkat så nu har jag tyvärr fått ta till hårdare metoder. det värsta med lollo är att man kan göra en sak på ett sätt, som att ha kopplet sådär runt magen, och hon lär sig det, men när man sedan tar bort det och kopplet är som vanligt så tror hon att det är fritt fram igen. än en gång, envis hund :p.

det här med att hon får tokspel när vi möter hundar är inte av aggressivitet, det är för att hon vill fram och hälsa men inte alltid får. det här är också ett beteende som jag försökt ta bort, utan resultat. jag har funderat hur mkt som helst på hur jag ska få bort det här beteendet men haft svårt att komma på nåt. det jag själv börjat göra när vi möter andra hundar är att flytta halsbandet så att det är precis under hakan (utställningssättet) för då har jag mer kontroll på henne och hon kan inte få tokspel med hela kroppen utan endast med hennes röst.
det här var nästa sak jag ville få bort, jag vill att vi ska kunna passera andra hundar utan en enda reaktion!!
då fick jag tipset av min kära vän linda igen, att skramla med nycklar ovanför hennes huvud.
och tro det eller ej, men det hr funkade också!
det jag behöver göra är att distrahera henne, få hennes koncentration på mig och inte på hunden. och genom att på en gång skramla med nycklarna ovanför hennes huvud så hade hon koncentrationen på mig. när hon sedan gjorde minsta lilla ljud så stod jag som vanligt och skramla lite med nycklarna och hon sluta direkt. (alltså, inte ovanför hennes huvud).

det här är något som jag nu kommer nöta,nöta och nöta!! för nu jävlar ska hon bli en väldresserad hund även på promenaderna. det kommer bli som semester för mig!! :D


Inte kan man tro att den här lilla sötnosen är en djävul på promenadera ;P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0